donderdag, mei 04, 2006

Tips

Om 5 uur had ik afgesproken bij de Starbucks op de hoek bij mijn werk met een Nederlands stel. Zij zijn hier om San Francisco en omgeving te verkennen omdat ze over een jaartje hier naartoe gaan verhuizen. Via een collega in Nederland waren ze op mijn pad gekomen en ze wilde graag afspreken om tips en ervaringen te horen. De afgelopen dagen zijn ze vooral verschillende buurten en plaatsjes gaan bekijken om te zien waar ze willen wonen. Ik kan me niet herinneren dat dat voor ons zo'n hoge prioriteit had. Misschien omdat we hier al vaker geweest waren en een redelijk goed beeld hadden van de omgeving. Bovendien hebben zij kinderen, en dan stel je andere eisen aan je wonomgeving...

Grappig om te merken dat ik ze inderdaad tips kon geven over leuke plekken, en over de dingen die je in de eerste weken moet doen, zoals een social security nummer aanvragen, een bankrekening opnenen en een auto kopen. Ze waren verbaasd dat je als nieuwe bewoner van dit land niet zomaar een lening, hypotheek of credit kaart kunt krijgen.

Hier heeft bijna elke winkel een klantenkaart. Zeg maar zoals de Bijenkorf in Nederland heeft, een credit card voor alleen die winkel. Ik had er laatst een van The Gap aangevraagd... gewoon om te zien og ik daarvoor wel in aanmerking zou komen (en omdat me dat 10% korting opleverde), maar dat was niet het geval. Vorige week kreeg ik een brief in de bus met de reden van afwijzing aangevinkt: geen krediethistorie.

Geen opmerkingen: