maandag, mei 01, 2006

Staking

Ik moet weer een plan schrijven, dus dan werk ik het liefst thuis. Vanmiddag twee uur buiten op ons terras gewerkt met een collega. Da's beter voor een brainstorm dan achter een bureau op kantoor.

Op een gegeven moment hoorden we in de verte het geluid van een demonstratie. Vandaag zijn honderduizenden mensen de straat opgegaan om te protesteren tegen de strengere immigratiewetgeving die de regering wil doorvoeren. In de VS zijn naar schatting 12 miljoen illegalen en veel van hen staakten vandaag. Daardoor waren veel bedrijven gesloten of draaiden op halve kracht. Illegalen, of zoals je hier politiek correct zegt 'immigranten zonder papieren', werken in allerlei laagbetaalde banen, zoals in de landbouw, in de keuken van restuarants, schoonmaak, en in de supermarkt als vakkenvulle. De kans is groot dat mijn auto zaterdag door een illegale immigrant is gewassen, want op TV waren de lange rijen bij autowasplaatsen te zien.
Gisteren las ik in de krant dat sinds de discussies over immigratie gestart zijn een paar weken geleden, er meer sprake is van discriminatie. Ook hier komen extrimisten bovendrijven nu dit gesprek aangezwengeld is. Wat een gevaarlijk onderwerp - voor je het weet heb je de poppen aan het dansen en is het land gepolariseerd... Tot nu toe hoor je in de media vooral geluiden van solidariteit met de immigranten. "Amerika is een land dat groot geworden is door immigratie" is veel gehoord.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Volgens mij heb je helemaal gelijk, maar het lijkt net zoiets als het weer. Wat kun je eraan doen? HG Jaap

Christel zei

Als eenmaal de knuppel in het hoenderhok gegooid is, draai de zaken niet zomaar terug. Vanochtend hoorde ik dat er bijna 1 miljoen mensen op de been waren en er zijn nergen ongeregldheden uitgebroken... er is ook veel solidariteit. Als de regering nou ook nog meewerkt, kan het weer rustiger worden misschien. Alleen ben ik bang dat Bush het laatste woord hierover nog niet gezegd heeft.