vrijdag, mei 29, 2009

Fraude

Om vier uur kwam er een mailtje van Bank of America binnen met het verzoek on inmiddellijk te bellen omdat er verdachte transacties plaats gevonden hadden. Terwijl ik in de wacht stond, logde ik in op de website van mijn bank... en inderdaad! Ik zag verschillende betalingen waar ik zelf geen opdracht voor gegeven heb.

Een pinpas die bij je betaalrekening hoort, loopt hier ook via Visa of Mastercard. Je kunt er mee pinnen, en er op dezelfde manier als met een credit card betalen: met handtekening en online. Alle transacties met mijn pas waren op internet gedaan.

Na een paar minuten had ik de eerst medewerker aan de lijn, die mijn pas meteen blokeerde en mij doorverbond met een medewerker van de fraude-afdeling. Er was in een paar uur 1500 dollar van mijn rekening afgeschreven. Na 30 minuten in de wacht te hebben gestaan (waarbij ik om de minuut moest aanhoren dat de verwachte wachttijd 4 minuten is) kreeg in Antoine aan de lijn. Ondanks dat hij een zwaar accent had en ik hem amper kon verstaan, was hij erg aardig, beleefd en behulpzaam.

Antoine bleek uit New Orleans te komen, waarschijnlijk Franstalig (Cajun of Creole) vanwege zijn naam en accent. Ik vroeg hem of daar vandaan met mij sprak, maar hij zei in Atlanta ze zijn, waar hij sinds Katrina woont.

Hij legde uit dat er meteen een onderzoek gestart zou worden en dat de betalingen begin volgende week teruggedraaid zouden worden. Die timing kwam me lastig uit, want op 1 juni moet ik de huur betalen en dan zou ik in het rood gaan en dat is hier uit den boze. Amerikanen hebben duizenden dollars creditcard-schuld, maar rood staan is er niet bij omdat dat heel negatief voor je credit score is. De banken zijn zo traag dat ik ook niet even snel geld van mijn spaarrekening kan overmaken.

Antoine ging het me zijn manager bespreken en na een aantal minuten kreeg ik te horen dat het geld alweer op mijn rekening stond en dat de transactie ongedaan gemaakt waren. Ze waren compleet van mijn overzicht verdwenen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat is schrikken Christel! Fijn dat het snel opgelost is, maar voel je je nu niet erg onzeker over je rekening? Krijg je ook te horen of je er zelf iets aan had kunnen doen?
Sterkte en groeten, Jaap

Christel zei

Dit is waarschijnlijk gebeurd bij een betaling in een restaurant of op een andere plek waar ik mijn pas moest afgeven. Mijn betaalpas is tevens een Visa-pas die ik als creditcard kan gebruiken. De dief hoeft alleen maar de nummer op te schrijven en kan ermee online gaan winkelen. Dat is niet tegen te gaan.

Ik krijg nu een nieuwe pas met nieuw Visa-nummer, maar mijn bankrekeningnummer blijft hetzelfde.