donderdag, maart 01, 2007

Credit score

Zojuist heb ik mijn credit card voor het eerst gebruik om een volle bezinetank af te rekenen. Ik heb de Platinum Card van Visa eindelijk in huis, Nu ik ruim een jaar in de VS ben, vertrouwt de bank me genoeg om me zo'n kaart te geven. Nog wel met een bestedingslimiet van $500 per maand, maar als ik netje op tijd betaal kan ik dat in verloop van tijd verruimen.

Voor mijn betalingen heb ik helemaal geen credit card nodig. Mijn gewone pinpas is ook van Visa en kan ik op dezelfde manier gebruiken. Ik kan er mijn bestellingen op internet mee doen en via een handtekening betalen als er geen pinapparaat is. Maar als ik mijn credit card gebruik, bouw ik een kleine schuld op die ik op tijd moet aflossen. Via dat soort gegevens bouw ik mijn krediethistorie op en die is belangrijk om te hebben als we bijvoorbeeld ooit een hypotheek zouden willen.

Nu moet ik aan mijn 'credit score' gaan werken, ook wel FICO score genoemd naar de bedenker Fair Isaac & Co. De score is gebaseerd op zaken als je betalingsgedrag en de hoogte van je schulden. Een score van 850 is het hoogst haalbare. Ik val nu nog in een aparte categorie, die van 'niet genoeg krediethistorie', dus nu moet ik punten gaan verzamelen. Je credit score bepaalt onder ander hoe hoog de rente is die je over een lening of hypotheek betaald.

Geen opmerkingen: