zondag, mei 17, 2009

Vlag

De afgelopen weken heb ik aan een voorstel gewerkt voor een bedrijf dat een PR bureau zoekt. In dit geval was het een Nederlands bedrijf. De oprichter is enigszins bekend met Amerika, maar niet zozeer met de verschillen tussen public relations hier en in Nederland.

In het voorstel had ik daarom een stuk geschreven over een aantal van die verschillen. Zo gebruiken bedrijven hier een 'wire service' om een persbericht te verspreiden, zijn journalisten gewend nieuws voorafgaand aan een aankodiging onder embargo te krijgen (ze beloven het geheim te houden tot de officiele aankondiging) en is het medialandschap breder, maar vooral ook dieper. Over veel van die dingen heb ik al eens eerder geschreven.

Ik had er een plaatje van een Amerikaanse vlag bijgedaan om de boel op te leuken. Toen ik het hele voorstel aan een teamgenoot liet lezen, viel hij daarover. Een tweede collega zei er ook al iets van. Ze bleken allebei huiverig voor het gerbuik van de vlag te zijn, omdat ze zich ervan bewust zijn dat Amerikanen niet altijd geliefd zijn in het buitenland. Ze willen niet chauvinistisch overkomen en voorkomen iemand te beledigen.

Het leek me niet nodig de vlag te verwijderen in deze context. Hoop dat ik daar goed aan gedaan heb.

Geen opmerkingen: