zaterdag, januari 31, 2009

Missie

Mijn collega Samantha heeft haar baan opgezegd... dat hoor je niet vaak in deze onzekere tijden. Mensen zijn vaak blij dat ze een baan hebben, ook al is het rotwerk, want het regent ontslagen en afvloeiregelingen. Elke dag hoor je over duizenden die hun baan verliezen.

Sam wordt de komende twee jaar ze missionaris. Ze hoort bij de Church of Latter Day Saints, beter bekend als de kerk van de Mormonen. Nee, niet die afspitsing met polygamie, maar wel heel streng gelovig. Ik heb verschillende Mormoonse collega's. Utah mag dan wel het centrum van de Mormoonse kerk zijn, in de Bay Area zijn ze ook goed vertegenwoordigd. In het begin moest ik aan dat idee wennen, maar inmiddels vind ik het heel normaal met streng religieuse mensen samen te werken. Ze brengen hun geloof niet naar het werk, al zijn ze er wel open over. Ze zullen bijvoorbeeld nooit een druppel alcohol aanraken.

Ik weet van een paar mannelijke collega's dat ze twee jaar op missie zijn geweest in Zuid-Amerika. Sam wordt voor twee jaar naar Omaha in Nebraska gestuurd, waar ze gaat werken bij Mormon Trail Center. Daarnaast zal ze ook les geven en de bijbel bestuderen. In de komende twee jaar zal ze geen gebruik maken van e-mail, mobiele telefoon of Facebook. Wel is ze een blog begonnen waarop een vriend van haar wekelijks een update zal zetten. Verder wordt het ouderwets brieven schrijven.

Geen opmerkingen: