vrijdag, januari 16, 2009

Pulver

Zo meteen ga ik borrelen met wat mensen die ik heb leren kennen bij social media feestjes. Met een aantal kan ik het goed vinden en raak ik zo langzaam bevriend. Een goed begin van het weekend dus.

Deze week ben ik weer naar verschillende netwerkbijeenkomsten geweest. Maandag hadden de organisatoren van SXSW een feestje georganiseerd. SXSW staat voor South by South West en is een festival in Texas. Het is festival voor zowel een muziek als nieuwe media. Ik ben er nog nooit geweest en heb geen plannen om dit jaar te gaan, maar het klinkt als het perfecte festival voor mij. De avond was erg geslaagd, mede omdat ik verschillende bekenden tegenkwam, onder andere de mensen met wie ik zo iets ga drinken.

Woensdagochtend ging ik naar een ontbijtbijeenkomst, georganiseerd door Jeff Pulver. Hoe meer ik me bezig houdt met social media, hoe meer ik de naam Jeff Pulver tegen kom. Pulver heeft zijn sporen verdiend op het gebied van spraak via het internet. Zijn visie op spraakverkeer via internet is door de FCC (Federal Communications Commission of the wel de Amerikaanse Opta) geadopteerd) en hij heeft een technologie ontwikkeld om spraak via het internet protocol (VoIP) te transporteren over een netwerk - later groeide het uit tot een bedrijf: Vonage.

Tegenwoordig houdt hij zich veel bezig met social media - hij blogt, is clumnist voor BusinessWeek en organiseerd bijeenkomsten zoals het ontbijt waar ik was. Hij kondigt ze aan op zijn blog, op Facebook en via Twitter. Het event zelf is bedoeld om te netwerken, en hij gebruikt daarbij een aantal dingen voor die uit de Web 2.0 wereld komen, maar dan in levende lijve.

Zo kregen we allemaal een sticker om onze naam op te schrijven en daaronder een 'tag line', een paar woorden om jezelf te omschrijven, die we tijdens een voorstelronde moesten voorlezen. Je kreeg ook een tweede sticker die blanco bleef. Vervolgens kreeg iedereen een velletje met kleine stickertje om daar woorden op te schrijven om je gespreksgenoten te omschrijven. Die 'tags' werden op de lege sticker geplakt en in de loop van de ochtend onstond er zo een 'tag cloud' - een verzameling woorden die een persoon omschrijven. Er is een video waarin Jeff het zelf allemaal uitlegt.

Ik ging naar huis met vijf tags (lang niet iedereen met wie ik sprak gaf me er een). Dat waren: 'connected', 'really smart person', 'Twitter addicted', Edelman, en 'wish I knew better'. Die laatste kwam van iemand die jaren geleden bij Edelman gewerkt heeft en die ik in die tijd een paar keer ontmoet heb. Ze werkt nu bij een ander PR bureau. Binnenkort maar eens een afspraak maken om samen te lunchen.

Geen opmerkingen: