dinsdag, januari 13, 2009

Huurregels

Een collega vertelde dat zij en haar echtgenoot het apartementgebouw waar ze wonen managen. De eigenaar van het pand met 17 woningen benaderen hun ervoor toen ze introkken. Het is niet ongebruikelijk dat Amerikanen nog een andere bron van inkomsten hebben naast hun reguliere baan.

Afgelopen maand hadden ze te maken met een huurder die had opgezegd maar niet de laatste maand huur wilde betalen omdat hij al uitgetrokken was. Toen mijn collega hem aan zijn opzegtermijn wilde houden, stuurde hij een brief waarin hij dreigde een rechtzaak aan te spannen. Volgens hem kon hij al een jaar lang niet werken vanwege de installatie van een nieuwe verwarming. Er zou asbest bij vrijgekomen zijn... Mijn collega vond het belachelijk want hij had er nooit eerder over geklaagd. Ze maakte zich ook niet echt zorgen want de brief kwam niet eens van zijn advocaat. Kijk, zo denken Amerikanen.

Mijn collega vertelde ook over een incident van een paar jaar geleden. Toen stierf een van de bewoners aan een hartaanval in de supermarkt. Ze vertelde dat als dat thuis gebeurd was, het een stuk moeilijker zou zijn geweest om het apartement opnieuw te verhuren. Volgense de Californische wet moet de verhuurder tot drie jaar na een overlijden in een apartement dit aan toekomste huurders vermelden.

Volgens mijn collega is dit een typisch Californische regel. Ik hoor wel vaker dat huurders hier veel beter beschermd zijn dan in andere staten - je kunt niet zomaar uit je woning gezet worden, er zijn apartementen waarbij de huurverhoging aan banden gelegd is en je kunt vrijgemakkelijk je verhuurder aanklagen. Omdat zoveel mensen uit andere staten komen, is het voor hen ongebruikelijk. Mij doet het erg denken aan de Nederlandse huurbescherming.

Geen opmerkingen: