donderdag, augustus 10, 2006

Mormoon

Op weg terug naar kantoor in de auto, vertelde een collega me dat hij Mormoon is. Hij is de eerste Mormoon de ik ken! Wat ik tot nu toe over Mormonen wist was dat ze vooral in Utah wonen, de mannen meerdere vrouwen kunnen hebben en dat er een sterke gemeenschapszin in. Zo sterk, dat als een Mormoon naar een nieuwe stad verhuisd, andere Mormonen meteen met van alles en nog wat klaar staan.

Mijn collega, die niet uit Utah komt, legde uit dat Mormonen leden van de 'Church of Jesus Christ of the Latter-Day Saints' zijn, en dat die kerk mensen die in polygamie geloven niet tollereert. Volgens hem is dat een stroming die zich lang geleden heeft afgescheiden. Dat van de hechte gemeenschap klopt wel volgens hem. Ook vertelde hij dat Mormonen geen alcohol drinken en dat hij nog nooit iets alcoholisch gedronken heeft.

Wat betreft de religie zelf, legde hij uit dat Mormonen niet in de drie-eenheid geloven, zoals de meeste Christenen, maar Jezus en God zijn twee verschillende figuren. Naast de bijbel hebben ze een ander boek, 'Book of Mormon', met getuigenissen van ander profeten aan wie God zich openbaart heeft. De belangrijkste profeet is Joseph Smith, de oprichter van de Mormoonse kerk. In een korte autorit heb ik een hoop bijgeleerd.

Geen opmerkingen: