woensdag, januari 28, 2009

Monetization

Van 4 tot 8 uur had ik een belangrijke bespreking met een van mijn klanten - een internetbedrijf dat zich richt op de distributie van widgets. Onder de klanten van dit bedrijf bevinden zich grote mediabedrijven en adverteerders. Via een widget maken ze het mogelijk voor internetters om een filmpje of programma'tje makkelijk te verspreiden door het met een klik op hun blog of Facebook-pagina te zetten.

Ze worden door omroepen gebruikt om programma's te promoten. Fimlpjes met Sarah Palin deden in verkiezingstijd snel de ronde op deze manier. Enerzijds krijgen omroepen zo meer kijkers, maar anderzijds zien mensen de leukste stukjes uit een TV-programma zo op intenet zonder ooit de TV aan te zetten. Dat is een van de redenen waarom traditionele mediabedrijven het zo zwaar hebben. Als er niemand meer kijkt, willen adverteerders ook niet betalen voor reclamespotjes.

Dat is een probleem waar veel media- en internetbedrijven mee kampen. Er zijn zat goede websites met veel gebruikers/bezoekers, die geen geld in het laatje brengen. En in de huidige economische onstandigheden, is dat belangrijker dan ooit. Daarom is een van de 'buzz-woorden' van dit moment 'monetization' (ten gelde maken). Aleen bedrijven die weten munt te slaan uit hun internetactiviteiten zullen overleven...

Om dat te bedenken hoef je geen economie gestudeerd te hebben! Maar de afgelopen jaren was er volop geld in Silicon Valley voor bedrijven zonder inkomsten, zo lang ze maar een snel groeiend publiek hadden. De situatie was niet zo extreem als eind jaren '90, maar de kans is groot dat de komende tijd bedrijven hun deuren moeten sluiten.

Geen opmerkingen: