dinsdag, januari 20, 2009

Inauguratie

De straten in Washington DC waren vandaag overvol, dat zal niemand ontgaan zijn. Hier was het stil op straat vanochtend om 9 uur. Zo laat was het hier aan de westkust toen Obama de eed aflegde als president. Vanaf het moment dat ik om half zeven wakker werd, had ik de TV aan, in de badkamer keek ik naar CNN op mijn smartphone en onderweg naar kantoor luisterde ik naar NPR om het nieuws te volgen.


Tijdens de toespraak stond deze ruimte helemaal vool en was iedereen muisstil.

Op kantoor werd er voor een Amerikaans ontbijtgezorgd: pancakes met maple sirup en spek, naast de gebruikelijke bagels (elke dinsdag zijn er bagels in de keuken voor tijdens de wekelijkse personeelsbijeenkomst.)

Het gebeuren deed me nog het meest denken aan de bruiloft van Willem Alexander en Maxima, toen in Nederland iedereen aan de huis gekluisterd was en het moment mee wilde maken. Door zo'n dag als vandaag hier mee te maken, voel ik me nog nauwer verbonden met Amerika - het geeft me sterker het gevoel onderdeel van de samenleving te zijn.

Obama is de 44ste president - dat wordt vaak genoemd in de media. Amerikanen leren op school de volgorde van alle presidenten. Iedereen hier weet bijvoorbeeld dat Lincoln the 16de president was en als je je geschiedenislessen niet vergeten bent, weet je ook wie de 17de en 18de was bijvoorbeeld. Mocht ik ooit een Amerikaans paspoort willen, zal ik ze ook alle 44 uit mijn hoofd moeten leren.

Geen opmerkingen: