woensdag, september 10, 2008

Escape

Ik heb al eens eerder verteld over Edelman's thema voor medewerkers: Living in Color. In het kader daarvan, wordt er elk jaar een wedstrijd uitgeschreven met de naam Edelman Escape. Je kunt dan een extra week vakantie en 1000 dollar winnen door een voorstel in te dienen voor wat je die week wilt gaan doen. Het moet iets zijn dat je leven verrijkt. Vorig jaar ging een van de winnaars een film over bedreigde haaien maken en een ander ging een week in een kindertehuis helpen.


Dit jaar hadden we drie winnaars. Travis gaat een huis bouwen ergens in Zuid-Amerika met Habitat for Humanity - hij had zelfs een video gemaakt voor zijn inzending. Paul gaat met zijn gitaar door Europa touren; in zijn jonge jaren heeft hij overal in de VS gespeeld, maar heeft nog nooit in Europa opgetreden.

De derde inzending greep mij (en al mijn collega's) het meest aan en is waarom ik uberhaupt over de wedstrijd schrijf. Lynsey wil graag terug naar een school in Jonestown, Mississippi waar ze acht jaar geleden een zomer lang bijles gegeven heeft. De school staat in een superarm deel van de staat, waar slechts 25 procent van de mensen boven de veertig een middelbare schoolopleiding heeft. Ik stel me zoiets voor als wat we zagen toen we door Georgia reden. Helaas moet ik erbij zeggen, dat het hier gaat om een zwarte school.

Een paar dagen nadat Lynsey destijds thuis kwam van haar verblijf in Jonestown hoorde ze dat een van de jongetjes in haar klas verdronken was. Het kwam hard aan omdat zij en verschillende anderen een paar weken ervoor nog hadden gepleit voor zwemlessen twee keer per week in plaats van één keer per week. Haar werd toen uitgelegd dat dat niet kon, omdat ze het water in het zwembad niet twee keer per week wilden verversen...

Het is een raar idee, ook voor mijn Amerikaanse collega's, dat we het hier over hetzelfde land hebben.

1 opmerking:

Anoniem zei

Christel, dit is weer een mooie short-short story (Hemingway)...Heb je ze al eens opgezocht? Groet, Jaap