woensdag, juli 19, 2006

Europa

Het is Meg's laatste nacht bij ons en we zijn net heerlijk uit eten geweest bij Range, en ook de wijn was super... Eigenlijk moet ik al in bed liggen, want morgen heb ik een drukke dag met belangrijke afspraken, maar ik wil toch nog even bloggen.

Vanmiddag had ik namelijk een lunch met een contactpersoon van A&R's grotere klanten (A&R is het PR bureau dat Edelman heeft overgenomen). Deze klant is verantwoordlijke voor de introductie van een nieuw product in Europa en weet nog weinig van verschillen tussen PR in de VS en Europa. Een van mijn nieuwe collega's had gevraagd of ik eens met hem wilde lunchen om in informele sfeer wat kennis uit te wisselen.

Nu ik hier acht maanden ben is mijn lijst van verschillen tussen de twee continenten van aardige lengte en door de specifieke vragen van de klant, werd ie alleen maar langer.

Het eerste wat ik vertel als iemand me vraagt over PR in Europa, is dat Europa niet bestaat. In mijn opinie, moeten Amerikanen eerst af van het idee dat Europa vergelijkbaar is met Amerika. Ik leg uit dat Europa uit verschillende landen bestaat, ieder een eigen markt, met eigen taal, cultuur en medialandschap. Dat is al een enorme eye-opener.

Een ander moment waarop de monden openvallen is als ik vertel dat we in Europa nauwelijke 'news wires' gebruiken voor de verspreiding van persberichten. Daar kunnen Amerikanen zich niets bij voorstellen. Dus ik leg dan uit dat PR bureaus die taak vervullen... dan bergrijpen ze het enigszins maar vinden die manier van doen nog steeds vreemd.

Andere vragen die ik kreeg waren bijvoorbeeld of het gebruikelijk is om een journalist een NDA, een geheimhoudingsverklaring, te late tekenen en om met embargo's te werken. Het is hier namelijk bijna standaard procedure om zo'n beetje de hele pers van groot nieuws in te lichten en het daarna pas openbaar te maken.

Een van de andere verschillen die mij opvallen is dat Amerikanen veel meer in vorm denken, en Europeanen in inhoud. Een van de vragen van onze klant was dan ook of een Europese persbijeenkomst werkt. Mijn uitleg is dan dathet afhangt van wat je aan te kondigen hebt, maar het lijkt wel alsof er normaal zo helemaal niet over nagedacht wordt. Hij legde uit dat hij van zijn PR bureau een voorstel had gehad voor een paneldiscussie ter introductie van een nieuw product. Ik zat instemmend te knikken, maar voor hem was het ongebruikelijk om derden bij een priductintroductie te betrekken.

Er waren nog veel meer van dat soort voorbeelden, waar ik over het algmeeen goed uitleg over kon geven. Ik merkte dat ik in de afgelopen acht maanden veel beter begrip heb gekregn van hoe PR hier werkt en dat daarnaan anders vergeleken met Nederland en Europa. Het was een leuke ervaring!

2 opmerkingen:

marijke zei

Ik vind Range ook helemaal fantastisch! Wij zijn er nu 2 keer gaan eten, en het was 2 keer ongelooflijk. Het beste (maar ook wel het duurste) restaurant dat we hier al geprobeerd hebben.

Marijke

Christel zei

Hallo Marijke,
Woon je ook in San Francisco?

Christel