maandag, juli 17, 2006

AP Style

De eerste dag na een vakantie is een kwestie van mail checken. Ik heb niet precies geteld, maar ik schat dat ik minimaal 1000 nieuwe emails had, waar ik me langzaam maar zeker doorheen worstel. Verder een paar meetings met mijn teams en met nieuwe collega's.

Een van hen gaf uitleg over haar werk: zij is de schrijfcoach hier. Iedereen kan bij haar terecht voor hulp bij het schrijven van persberichten, brochures, speeches, plannen en allerlei andere teksten. Haar aanwijzigingen kunnen gaan over zaken als opbouw, invalshoek, creativiteit, grammatica en spelling. Hier gebruikt iedereen AP Style, het stijlboek van Associated Press is tot standaard in de PR en journalistiek in de VS verheven. Je kunt er vanalles in vinden over de Engelse taal. Het wordt voornamelijk geraadpleegd voor dingen als interpunctie en grammatica, maar het is ook een handig naslagwerk als je niet precies weet of je iemand's titel met hoofdletters schrijft, of je nummers voluit schrijft of met cijfer of hoe met afkortingen om te gaan. AP Stylebook geeft het antwoord.

Dezelfde collega vertelde ook dat ze een dag in de week les geeft op een basisschool. Afgelopen jaar hielp ze in een derde klas. Een van de lessen die ze daar gaf was 'test taking strategy'. Ook de monden van mijn Amerikaanse collega's vallen open als ze horen dat acht- en negenjarigen daarop getraind worden, maar vervolgens hoor je ook verhalen uit hun jeugd over hoe sommigen nerveus waren voor een proefwerk.

Geen opmerkingen: