woensdag, januari 11, 2006

Verkeersregels

Morgen moet ik op voor mijn theorie-examen en ik ben er klaar voor! Het boekje met de verkeersregels van Californië heb ik doorgenomen. Zodra je het boekje openslaat, zie je een foto van Goeveneur Schwarzenegger die in het voorwoord zijn 'fellow Californians' vertelt wat voor goeds bij gedaan heeft voor het voor DMV, de equivalent van de RDW in Nederland. Nu de wegen nog! Er zijn hier zoveel straten en (snel)wegen die aan onderhoud toezijn. Afgelopen week hield Schwarzenegger zijn 'State of the State', een soort troonrede voor de staat Californië, en daarin stond infrastructuur hoog op de agenda.

Niet alleen buitenlanders moeten dit examen afleggen, iedereen van buiten de staat moet dit doen. Ik heb net online een paar testvragen beantwoord en die had ik allemaal goed. Het schijnt dat er tijdens de echte test veel om details gevraag wordt, zoals hoeveel inch van de stoeprand mag je parkeren.

Er zijn een aantal zaken die echt anders zijn in het verkeer hier. Zo zijn er veel kruisingen met stopborden. Alle vier de straten die op de kruising uitkomen hebben een stopbord en er wordt ook trouw gehoor aan gegeven. Het idee is dat je dan kunt bepalen wie aan de beurt is, want wie het eerst komt die het eerst maalt. Op de snelweg gaan ze er net vanuit dat je rechtshoudt, maar dat je een van de rijbanen in het midden kiest voor doorgaand verkeer, De linker baan is voor snel verkeer, en de rechter voor langzaam en uitvoegende verkeer. Het advies is om zoveel mogelijk in een rijbaan te blijven en niet steeds te wisselen. Verder zijn de regels voor voetgangers anders. Je mag hier niet zomaar de straat oversteken - dat wordt 'jaywalking' genoemd. Maar bij elke kruising is een 'crosswalk', ook als er geen lijnen op de weg zijn, hebben voetgangers die bij de hoek van de straat oversteekt voorang.

1 opmerking:

Bas zei

Sommige regels zijn wel goed denk ik. Die crosswalks bijvoorbeeld. Maar 4 stoppborden lijkt (voor een nederlander dan) overbodig.