zondag, februari 24, 2008

Buitenlanders

Het duurde bijna anderhalf uur om door de douane te komen. Eers moest ik de gewone rij staan van de immigratiedienst, al mag ik voortaan in de snellere rij voor Amerikanen. Vervolgens werd ik weer doorgestuurd naar de tweede controle, waar we ook na onze trip naar Mexico waren. Ik ben goedgekeurd voor een Green Card, maar totdat ik 'm werkelijk heb, moet ik elke keer naar deze extra controle. Vorige keer was ik er de enige; nu waren er minstens tien mensen voor me.

Toen ze me daar lieten gaan, moest ik op zoek naar mijn koffers. Het waren de allerlaatste op de bagageband en vervolgens moest ik die nog door de douane. Ik had maar weer netjes opgegeven wat ik allemaal bij me heb, dus ook de rookworsten. Dat zorgde ervoor dat ik eruit werd gepikt en dat mijn koffers door de scanner moesten. Twee rookworsten werden uit mijn bagage gehaald. De mini-varianten ontdekten ze niet!

Vanavond hebben we de Oscar-uitreiking gekeken. Die begon al om half zes en daarvoor werd er uitgebreid verslag gedaan van de sterren op de rode loper. Het viel me dit jaar op dat heel veel winaars niet Amerikaans zijn. Bewust of onbewust, Hollywood zet daarmee een voorbeeld voor de rest van Amerika. Jon Stewart, de presentator dit jaar, viel het ook op en hij zei dat hij daar blij mee is. In een staat als Californie zijn enorm veel mensen uit andere landen, dus het geeft alleen maar een goede afspiegeling van de samenleving als er Oscar-winnaars met allerlei accenten zijn...

Geen opmerkingen: