vrijdag, oktober 07, 2011

Greenwich Village

Na een supergaaf weekend, bleef ik nog een paar dagen in New York voor werk. De aanleiding voor de reis was immers zakelijk: AMC, een congres voor tijdschriftenuitgevers, en Advertising Week, een themaweek met panels, seminars en borrels.

Twee van mijn collega's spraken op deze bijeenkomsten, iets wat ik geregeld had. Veelal ging het om te toekomst van media, journalistiek en uitgeven. Daarvoor was ik op allerlei interessante plekken in de stad, zoals het kantoor van PWC op Madison Avenue en New York University, ofwel NYU, aan Washington Square in Greenwich Village. Deze wijk is heel gezellig met veel laagbouw van baksteen, en omdat er veel studenten wonen barst het er van de kroegjes, boetiekjes en eettentjes.

Uitzicht vanuit het gebouw van NYU

Daarnaast had ik een interview met een journalist op de agenda staan, en ik had ook nog een afspraak gemaakt met een bedrijf dat producten maakt om alle communicatie via Facebook makkelijker te monitoren en te managen. We hadden al per telefoon kennisgemaakt, maar nu ik toch in de buurt was, ging ik even op kantoor langs voor een demo.

Na het afgelopen weekend en vanwege vorige trips, begin ik me aardig thuis te voelen in New York. Het voelt niet zo heel veel anders hier te werken, hoewel ik me er heus wel van bewust ben dat het best bijzonder is om in deze veel grotere stad bekend te raken. Voor een ritje in de subway tijdens spitsuur draai ik mijn hand niet om. Maar ik weet inmiddels ook dat als je een taxi richting zuiden moet hebben en je staat langs Sixth Avenue, je beter een blok kunt lopen naar Fifth Avenue want vanwege het eenrichtingverkeer daar gaat het verkeer naar 'downtown'. En gelukkig kon ik ook af en toe iets te voet doen.

Naast dat New York veel groter is, zijn er ook andere verschillen. De mensen zijn er een stuk directer. Als ze iets niet aanstaat, zullen ze je dat laten weten zonder er doekje omheen te winden. Aan de westkust blijven mensen veel langer vriendelijk, maar moet je vaker tussen de regels door lezen. Een ander verschil is hoe mensen in het bedrijfsleven gekleed gaan. Terwijl je in Silicon Valley en San Francisco overal in je spijkerbroek kunt aankomen, zag ik bijna niemand in jeans bij de events waar ik was. Ik had ook voor het eerst sinds lange tijd weer eens een nette broek aan.

Wat trouwens ook bijdroeg aan het thuisvoelen, is dat ik maandagavond met een vriendin uit San Francisco had afgesproken. Ze woont een paar maanden in Manhattan en overweegt langer te blijven. Dat is niet ongewoon... ik ken inmiddels best veel mensen die een tijd in de ene stad wonen en dan de andere. Ook reizen mensen veel voor hun werk op en neer tussen San Francisco en New York, ondanks de 3000 mijl die ertussen zit.

Na de paneldiscussie bij NYU had ik genoeg tijd om rustig terug te lopen door Greenwich Village naar mijn hotel. Inmiddels was het weer prachtig en had ik zelfs tijd om wat Instgrams te nemen...





3 opmerkingen:

jAap zei

fismedweet je ook een verklaring voor het menatliteitsverschil tussen oost- en west-VS?

Christel zei

Wat is fismedweet??

jAap zei

Dag C,
ik weet ook niet hoe dat komt. Waarschijnlijk een stuk woordverificatie dat verdwaald is in mijn tekst; maar hoe kan dat ???

Ik bedoelde of jij weet waarom de oost- en westkant van de VS zo van elkaar verschillen.

Als ik zie waar jij overal komt denk ik dat jij amerikaner bent dan bijna alle Amerikanen...