dinsdag, maart 11, 2008

Persclub

We zijn weer eens een perstoer aan het plannen voor een van mijn klanten. De CEO van het bedrijf zal Washington, Boston en Chicago aandoen, want daar zijn de media die voor hem belangrijk zijn. Toen ik hier net was, zou zo'n toer grote indruk op me gemaakt hebben, maar inmiddels is het 'business as usual'. Een kwestie van een aantal journalisten bellen en mailen om afspraken te maken. Soms heb je wat overredingskracht nodig om moet je de interesse wat opwekken, en eerlijk gezegd lukt dat niet altijd, maar een toer organiseren is niet zo sexy of compliceerd als het lijkt.

Ik sprak vandaag met een journalist in Wasnington DC. Hij had al aangegeven een afspraak met mijn klant te willen, dus we moesten het alleen nog eens worden over plaats en tijd. Ik stelde voor om te lunchen en hij kwam met het idee om dat in de National Press Club te doen. Wat Nieuwspoort in Den Haag is, is de National Press Club in DC. Je moet er lid van zijn om binnen te mogen, er zijn verschillende restaurants, ruimtes voor persconferenties, interviews en er zijn studio's.

De journalist vertelde me hoe hij er ooit een interview met managers van Microsoft deed. Net toen ze hem vertelden hoe belangrijk het is wat ze doen, kwam Nelson Mandela binnen. Na de onderbreking vroeg hij aan de woordvoerders wat er ook alweer zo belangrijk was... Een andere keer was hij een interview aan het doen en kwam Donald Rumsfeld binnen. Hij vroeg of hij even kon blijven om te schuilen van de paparazzi.

Ik zou er graag bij zijn tijdens de toer om de persclub met eigen ogen te zien, maar een collega van me gaat onze klant begeleiden tijdens de toer. Tja, iemand moet het thuishonk bewaken...

Geen opmerkingen: