dinsdag, maart 04, 2008

Geleerd

Er zijn steeds meer Amerikaanse journalisten die ik ken. Met sommigen heb ik interessante gesprekken over de verschillen tussen de VS en Europe of Nederland. Vanochend had ik zo'n gesprek met een journalist van AdWeek, en vanmiddag met een voormalige redacteur van ABC News. Beiden vinden het leuk om me dingen over hun land te vertellen om me verder te helpen integreren (althans, ik denk dat dat hun motief is). Ik zal een paar voorbeelden geven.

Zo heb ik vandaag geleerd dat het vroeger mogelijk was om iemand te sponsoren voor een vaste verblijfsvergunning, zonder met die persoon getrouwd te zijn. Het schijnt dat na de oorlog in Vietnam, veel Amerikanen zich als sponsor opwierpen voor een Vietnamees, maar dat meer dan negentig procent van hen binnen de kortste keren in de kou stonden en afhankelijk waren van een sociale uitkering. Daar is het Amerikaanse stelsel niet op berekend...

Iets heel anders: de West Coast Swing is een dans die in de jaren '40 en '50 populair werd. Er was ook een East Coast Swing. Beiden zijn afgeleid van de Lindy Hop, waar ik nog nooit van gehoord had. Als ik op YouTube kijk, zou ik zeggen dat de East Coast Swing erg lijkt op de Jive en dat de West Coast Swing in de buurt komt van cowboy-dansen als de two-step en line dancing. Dansen als de Jitterbug en Boogiewoogie vallen ook in dezelfde categorie van dansen.

Geen opmerkingen: