maandag, maart 27, 2006

Pensioen

Het was niet mijn intentie om twee dagen niet te bloggen, maar zaterdag had ik geen tijd en gisteren lag de internetverbinding er weer eens uit. Zaterdag heb overdag een grote stapel papier weggewerkt: rekeningen betaald, spullen gearchiveerd, belastingaangifte begonnen en in mijn pensioenregeling gedoken. Voor ik het wist was het tijd om te gaan eten.

Zover ik weet, heet de pensioenregeling die je via je werkgever krijgt een 401K. Het geld dat je daarop stort wordt van je brutosalaris gehaald, dus je betaald erover geen belasting. Je brengt ermee ook het brutosalaris dat belast is naar beneden, waardoor je in somminge gevallen in een andere belastinschaal kunt vallen. (Je hebt hier geen belastingschijven, maar schalen zoals het vroeger in Nederland was. Je hele inkomen valt in zo'n schaal.) Edelman maakt de regeling nog aantrekkelijker door voor elke dollar die ik stort, 60 cent toe te voegen. Er is trouwens ook een regeling die Roth 401K heet. Daarbij is de premie belast en latere uitbetalingen niet. Mijn 401K loopt bij een beleggingmaatschappij en ik kan zelf kiezen in welke fondsen ik mijn pensioengeld beleg. Daar heb ik me dit weekend dus flink in verdiept.

's Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest. We hebben er een nieuwe favoriet bij: The Liberty Cafe. Heerlijk eten, ontspannen sfeer en niet al te duur. Ze hadden er ook heerlijke wijn. Na het eten gingen we een paar deuren verderop weer naar Wild Side West. We zijn er nog geen stamgasten, maar beginnen ons er al aardig thuis te voelen. En ook nu kwamen we er weer allerlei interssante figuren tegen om interessante gesprekken mee te voeren.

Zondag had ik enigszins spijt van de Black Russians die ik gedronken had, zeker toen ik om 1 uur mijn eerste afspraak met de personal trainer in de sportschool had. Toen hij vroeg: "hoe gaat het", zei ik dat ik een lichte kater had. Daarop zei hij dat hij dat een eerlijk antwoord vond. Zo'n antwoord zijn ze hier namelijk niet gewend. Je hoort op de vraag 'hoe gaat het' gewoon 'goed' te antwoorden, dank je te zeggen en te vragen hoe het met de ander gaat.

De rest van de dag rustig aan gedaan en 's avonds de laatste aflevering van The L Word gekeken. Helaas zit het seizoen er alweer op en de laatste aflevering liet ons met allerlei vragen achter. We moeten weer een jaar wachten op antwoorden.

Geen opmerkingen: