donderdag, mei 29, 2008

Aangifte

Toen we twee weken geleden in Guerneville waren heb ik mijn rijbewijs verloren. Je moet dat ding hier overal mee naartoe nemen, vooral als je een bar binnen wilt. Op de meeste plekken waar alcohol geschonken wordt, wordt streng gecontroleerd aan de deur.

Ik was er nog dezelfde avond achter dat ik het pasje kwijt was en hoopte het hele weekend dat het teruggevonden werd, maar dat was niet het geval. Daarom ging ik na het weekend naar de DMV (de equivalent van de RDW in Nederland) om een duplicaat rijbewijs aan te vragen. Ik kon kiezen of ik een kopie wilde van mijn oude rijbewijs of eentje met een nieuwe foto. Het grapje kostte 23 dollar en gisteren kwam mijn nieuwe rijbewijs met de post.

Voor de zekerheid heb ik ook aangifte gedaan - mocht er ooit iemand misbruik maken van mijn rijbewijs, dan ligt het vast dat ik het verloren ben. Ik belde daarvoor met bij het bureau van de sheriff van Sonoma county. In dunner bevolkte gebieden is er vaak geen politiebureau. Een sheriff gaat over een county (nog het best te vergelijken met een provincie) en als er geen steden in de county zijn, doet de sheriff en diens deputies het politiewerk. Als er wel een stad is, gaat de sheriff over de gebieden buiten de bebouwde kom. Meestal gaat een sheriff over de plaatstelijke gevangenis.

Afgelopen week, nadat ik aangifte had gedaan en een duplicaat rijbewijs had aangevraagd, kreeg ik een mailtje van iemand uit Oakland die mijn rijbewijs gevonden had. Ze had me gegoogled en zo mijn email-adres gevonden.

Geen opmerkingen: