donderdag, augustus 02, 2007

Afstanden

Een collega van mij heeft een nieuwe baan, waarvoor ze naar New York moet verhuizen. Ze heeft afgelopen week haar baan hier opgezegd en vertrek volgende week naar de oostkust. Zo snel gaat dat hier. Geen wonder dat ze destijds bij mijn vertrek uit Nederland dachten dat ik gek was toen ik vertelde dat ik twee maanden nodig had om de move te maken.

Mijn collega gaat net over de grens van de staat New York wonen, in Stamford, Connecticut. Nog liever had ze in het plaatsje ernaast een woning gevonden, maar als je een week de tijd hebt kan je niet al te kieskeurig zijn. Dat andere plaatsje is Greenwich, wat volgens haar de plek in Amerika is met de hoogste huizenprijzen; waar presidenten en beroemdheden een huis hebben.

Het verbaast me nog steeds wel hoe makkelijk Amerikanen (in ieder geval die in het bedrijfsleven) met de grote afstanden in dit land omgaan. Een klant van mij, een bedrijf dat in San Francisco gevestigd is, heeft een CEO die in Florida woont en een voorzitter die Hawaii zijn thuis noemt. Laatst vertelde een vriend ook al van een collega die in Virginia woont en in Texas werkt. Het woon-werkverkeer voor hen gaat dus door de lucht.

Geen opmerkingen: