dinsdag, augustus 14, 2007

Oproep

Toen ik thuiskwam lag er een envelop van de Staat California bij de post. Hij zag er officieel uit en Cindy vroeg me of ik misschien een parkeerbon niet op tijd betaald had. Tot mijn verbazing zat er een jury-oproep in. Ik dacht dat alleen Amerikaanse staatsburger opgeroepen kunnen worden om zitting te nemen in de jury van een rechtzaak, maar blaakbaar hoef je slechts een inwoner vand e staat te zijn om aan deze plicht te moeten voldoen. Ik weet niet precies waaraan ik deze twijfelachtige eer te denken heb; misschien mijn rijbewijs, of mijn belastingbetaling? Dat moet ik nog maar eens uitzoeken.

Ik hoor het vrij regelmatig van collega's dat ze dit soort oproepen krijgen en dan moeten ze verschijnen. Op mijn 'bevel' stond ook dat niet verschijnen een geldboete of gevangenisstraf tot gevolg kan hebben. De meeste collega's nemen uiteindelijk geen zitting in een jury, maar vallen in het selectieproces af om de een of andere reden die hen partijdig maakt. De advocaten van de aangeklaagde en de officier van justitie hebben het recht juryleden af te keuren en veel werkende mensen vinden wel een reden waarom zij partijdig zijn in een zaak.

De meeste rechtzaken lopen maar een paar dagen, maar je kunt net pech hebben en een paar maanden in de rechzaal moeten vertoeven. Dan kan je niet werken en de meeste werkgevers betalen dan ook niet volledig door. De rechtbank geeft elk jutylid een vergoeding van 15 dollar par dag, maar dan kan je natuurlijk niet van rondkomen. Hierdoor ontstaan een soort van natuurlijke selectie. Het idee achter het jury-systeem, dat een verdachte bericht wordt door zijn of haar gelijken ('peers'), pakt in de praktijk vaak anders uit.

Ik ben 10 september aan de beurt... tegen die tijd meer hierover.

Posted by Picasa

2 opmerkingen:

Roelof zei

Volgens mij komt het door je rijbewijs. Ik had m'n rijbewijs nog geen week en ik kreeg ook zo'n ding. Ik heb me afgemeld, het is alleen voor Amerikanen.

Christel zei

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ga deze week eens bellen of ze daarover al meer kunnen vertellen.