maandag, juni 25, 2007

Jaarvergadering

Elk jaar komen de leiders van kantoren en expertisegebieden binnen Edelman samen in de laatste week van juni. Dit jaar vindt die bijeenkomst plaats in San Francisco. Normaal gesproken zou ik niet aan de meeting deelnemen, maar nu het in mijn eigen stad plaatsvindt, kan ik er delen van bijwonen. Om acht uur vanochtend was ik het W Hotel om een paar sessie bij te wonen. De eerste had ik al gemist, want de vergadering was om zeven uur begonnen.

Veel Europese collega's zag ik voor het eerst sinds we hier wonen. Erg leuk om zoveel oude bekenden te zien; vooral Annemieke met wie ik tien jaar heb samengewerkt in Nederland. Helaas was er niet veel tijd om echt bij te praten... hopelijk lukt dat nog in de komende dagen.

Ik bleef tot en met de lunch om de gastspreker die tijdens het middageten sprak te horen. Dat was Leslie Dach, voorheen de leider van Edelmans kantoor in Washington, maar tegenwoordig hoofd corporate affairs van Wal-Mart, het grootste bedrijf ter wereld. Hij vertelde hoe Wal-Mart sinds de hulpactie die het bedrijf op touw zette voor de slachtoffers van de orkaan Katrina, zich is gaan inzetten voor een schoner milieu. Als zo'n groot bedrijf zijn TL-lampen vervangt met daglicht heb je het over besparingen van honderden miljoenen dollars... en ik weet niet hoeveel broeikasgassen. Door aan alle leveranciers te vragen om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, bespaart het bedrijf niet alleen aan afvalmateriaal, maar ook aan transportkosten.

Leslie werd aangekondigd door zijn voormalige collega van Edelman Washington, Michael Deaver. Michael, vicevoorzitter van Edelman, was een van de belangrijkste mensen in de Reagan-regering. Deaver is dus een Republikein; Dach is een Democraat en samen runden ze Edelman's kantoor in de Amerikaanse hoofdstad. In Europa geef je als lobbyist je politieke voorkeur niet prijs en stel je je neutraal op; in Amerika ligt dat anders. Een public affairs team bestaat uit Democraten en Republikeinen; ieder communiceert met leden van de eigen partij.

Geen opmerkingen: