dinsdag, mei 15, 2007

Verboden vragen

Vandaag woonde ik een training bij voor het voeren van sollicitatiegesprekken. Ik heb al heel wat van dat soort gesprekken in mijn loopbaan gevoerd en ik heb in Nederland daar ook trainingen voor gevolgd, maar het leek me verstandig om te weten te komen of er specifieke regels in Amerika voor dit soort gesprekken gelden.

Een groot deel was niet nieuw, behalve het juridische deel met de vragen die je niet mag stellen. Je mag niet vragen naar leeftijd, afkomst, huwlijkse staat of andere onderwerpen waarop je eventueel iemand kan discrimineren. In principe is de regel niet naar persoonlijke omstandigheden te vragen. Als je iemand vraagt hoe het weekend geweest is, begeef je je al op glad ijs. Mocht iemand met een gebroken arm binnenkomen, kan je er beter niets over vragen. Je focust op iemands capaciteiten, talent en ervaring en daarmee uit.

Het is ook niet toegestaan om te vragen of iemand de intentie heeft voor meerder jaren te blijven. Deze vraag is verboden omdat iedereen hier zonder arbeidcontract werkt. Ze noemen dat "at will employment" en het betekent dat je in principe zo op straat gezet kunt worden, en dat zo kunt opstappen. Dan kun je niet tergelijkertijd om een lange termijn commitment vragen. (Sorry, maar daar weet ik geen Nederlands woord voor...)

Geen opmerkingen: