zondag, februari 21, 2010

Hamachi

Het is niet ongebruikelijk dat ik twee keer in de week sushi eet. Soms nog wel vaker. Soms eet ik sushi voor lunch. In San Mateo, waar ik werk, is een grote Japanse gemeenschap waardoor er meer dan twintig sushi tentjes zijn.

Ook in San Francisco is er een ruime keuze. Sommige tentjes zijn heel autentiek en andere geven een creatieve draai aan de sushi. Een van mijn favoriete sushi restaurants bij mij in de buurt: Moki's. Daar kom ik wel een paar keer per maand en soms zelfs een paar keer per week. Gisteravond was ik er weer eens.

In de meer autentieke tentjes, waar ik het liefst kom, gebruiken ze de Japanse woorden voor de verschillende vissoorten. In het begin vind ik dat eneorm ingewikkeld, maar inmiddels weet ik precies wat wat is en wat ik lekker vind.

Mijn favoriet is hamachi, geelstaart tonijn. Bincho (witte tonijn), maguro (blauwvintonijn) en sake (zalm) zijn ook heerlijk. En dan vind ik hotate (Coquilles St. Jacques) en uniga (aal) ook nog lekker, maar saba (makreel) is heel vies.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Christel

Is je kennis van de Japanse taal helemaal verdwenen?

Pap

Unknown zei

Nee niet helemaal, maar deze vissoorten heb ik destijds nooit geleerd.

Arigato gozaimasu :-)