zondag, november 15, 2009

Privé-kok

Een tijdje geleden heb ik een etentje gewonnen bij een tweetup voor BlameDrewsCancer. Niet zomaar een etentje, maar een diner voor acht personen gekookt door een privé-kok bij mij thuis. Gisteren was het zover!

Tegen vijf uur kwam Jonas Luster bij mij thuis om alles voor te bereiden. De afgelopen weken hadden we een paar keer contact gehad over het menu en waren uitgekomen op een diner met heel veel kleine gangen. Ik ben de tel kwijtgeraakt, maar er waren minstens 12 verschillende gerechten.

Jonas bracht al het eten mee. Het enige wat ik moest doen was wij kopen en zeven vrienden uitnodigen.

Bij elk gerecht vertelde Jonas waar de ingrediënten vandaan kwamen. Hij hecht er belang aan dat alles milieu- en diervriendelijk geproduceerd is. Dus niets uit de bio-industrie en seizoensgroenten om milieubelasten transport uit verre oorden te voorkomen.

Overigens hadden we wel wat zalm uit Alaska, maar daarvoor had bij 'carbon offsets' gekocht. Daarmee wordt de uitstoot van koolstofdioxide veroorzaakt door het transport gecompenseerd met de aanplant van bomen of investeringen in duurzame energiebronnen. Bovendien, vertelde hij, zouden de vissers in Alaska niet kunnen overleven als ze het alleen van de plaatselijke markt moesten hebben.

Het was een onvergetelijke avond met geweldig eten en dito gezelschap!



2 opmerkingen:

Marleen zei

wie had je uitgenodigd??

Christel zei

Jane, Leslie, Jen, Heidi, Cecelia, Melissa, Dana en Jill, maar Jill was ziek.