maandag, april 27, 2009

Varkensgriep

Aanstaande woesdag is Obama 100 dagen de president van Amerika. Tijd om te evalueren hoe hij het doet. Al dagen lang komt de ene na de andere expert op TV om zijn of haar analyse te geven en de 100 dagen zijn niet eens om. Over het algemeen komt hij er goed vanaf. De onderzoeken tonen aan dat steeds meer Amerikanen geloven dat Amerika op het juiste pad is. Nou moet ik zeggen dat ik niet naar TV zenders kijk waar de meer rechtse talkshows te zienn zijn... daar zijn ze vast superkritisch over Obama en vinden ze dat hij Amerika in een socilistische staat aan het omvormen is.

Een ander onderwerp dat enorm in het nieuws is de varkensgriep. Er zijn nu 20 tot 40 gevallen in de VS, maar de hysterie wordt aardig gestimuleerd. Kranten, radiozenders en TV stations berichten erover en even advies over wat wel en niet te doen. We moeten vooral vaak onze handen wassen. Iedereen wil voorkomen dat dit een tweede SARS of vogelgriep wordt. Het nieuws uit Mexico wordt op de voet gevolgd en de 4000 vluchten die dagelijks van Mexico naar Amerika gaan, worden extra streng gecontroleerd. De grens is (nog) niet gesloten.

Wellicht wordt Obama nog op de proef gesteld door deze potentiele crisis. Tot nu toe komt zijn optreden daadkrachtig en betrokken over.

Update 2 mei 2009: Door het Nederlandse nieuws te lezen, realiseerde ik me dat deze griep in Nederland de Mexicaanse Griep genoemd wordt. Ik denk dat de Amerikaanse varkensvleesbranche dat ook graag gezien had hier...

Geen opmerkingen: