zaterdag, juli 16, 2011

3D printer

Het was deze week weer eens duidelijk dat ik in een bedrijf
met een hoop 'techies' werk. Een van mijn collega's heeft laatst een 3D printer gekocht op internet. Het apparaat, van het merk MakerBot, kwam aan als een soort bouwpakket om zelf in elkaar te zetten. Dat scheelt in de kosten. Deze week gaf hij een demonstratie van het apparaat bij ons op kantoor.

In plaats van inkt en papier voer je het apparaat met plastic in de vorm van een lange dunne buis. Dat wordt gesmolten en door een klein spuitmondje in laagjes uitgespuwt. Zo bouw je langzaam maar zeker een voorwerp op. Je kunt zelf een 3D model op de computer ontwerpen dat de MakerBot uitptint of een van de velen voorbeelden van internet halen. In dit geval had mijn collega een kleine buste van Stehpen Colbert, een bekende Amerikaanse cabaretier, van internet gehaald.

Ik heb er een stukje van gefilmd met mijn iPhone:


Eerder had hij al een klein konijntje geprint. Hier het resultaat - als je goed kijkt zie je de dunne laagjes waaruit het beestje is opgebouwd:


Deze 'prinjtes' zijn duidelijk voor de lol gemaakt, maar je kunt je voorstellen dat je in de toekomst zo'n 3D printer kunt gebruiken voor het maken van reserveonderdelen of medische modellen. De technologie is nog zo jong, dat ik verwacht dat er nog wel meer toepassingen voor komen waar we nu niet eens van kunnen dromen.

Geen opmerkingen: