zondag, juni 06, 2010

Verschillen

De afgelopen tijd was het stil op de blog, omdat ik in Nederland was. Elke keer als ik terug ben voor bezoek, vallen me weer andere dingen op die verschillen tussen Nederland en de VS. Hier een kort overzichtje.

Een kopje koffie is in Nederland een stuk kleiner dan hier. De kleinste koffie die ze bij Starbucks hebben is minstens drie keer zo groot als het standaard bakkie dat je in een Nederlands cafe krijgt. Over het algemeen zijn de porties groter in de VS... maar daarom is hier ook veel meer sprake van overgewicht.

Ik heb relatief weinig groenten gegeten. Vooral groene salades miste ik. In Californie ben je wat dat betreft echt verwend. Elk restaurant heeft naast voor-, hoofdgerichten en soepen ook een sectie met salades.

Zo'n lekker brood als in Nederland daarentegen, vind je in Amerika niet. Ik heb een paar broden gevonden die in de buurt komen, maar als ik het Nederlandse brood dan weer proef, is het verschil weer overduidelijk.

Deze tijd van het jaar is het veel langer licht in Nederland. Hier in San Francisco is het nu negen uur en bijna helemaal donker.

Ik viond het heerlijk om in Amsterdam alles op de fiets te doen. Je zit rechtop, rijdt in je gewone kloffie en draagt geen helm... Met alle heuvels hier, is dat geen optie in San Francisco, al moet ik zeggen dat ik in Menlo Park, waar het vlak is, wel meer fietsers zie. Wel allemaal met fietshelm.

Waaraan ik echt kon merken dat ik veramerikaniseerd ben, is mijn verbazing over het moeten betalen voor klantenservice. Voor Telfort 30 cent per minuut nog wel! Dat zou hier onbestaanbaar zijn...

Geen opmerkingen: