zondag, maart 28, 2010

VC's en colo

De eerste week bij Ellerdale zit erop en ik heb meteen al een hoop dingen gedaan - ik ben een marketingplan aan het schrijven, maak afspraken met journalisten, verdiep me in ons product en ik heb al verschillende besprekingen gehad. Terwijl de afwisseling bij Edelman in de verschillende klanten zat, heb ik nu meer afwisseling vanwege mijn verschillende taken.

Zo woonde ik voor het eerst besprekingen met VC's bij. VC staat voor venture capitalist en zij investeren in jonge bedrijven. In Silicon Valley heb je een heleboel van dat soort bedrijven... en ze zitten bijna allemaal aan Sand Hill Road in Palo Alto, vlakbij de Stanford universiteit. Ze zitten in panden die aan de buitenkant niet erg opvallend zijn, maar van binnen zijn ze strak en luze ingericht. Ellerdale heeft goede relaties met VC's en de gesprekken waren bedoeld om hen op de hoogte te houden van onze voortgang.

Op vrijdag ging ik naar het datacentrum waar de web-servers van Ellerdale gehuisvest zijn. Vanwege een uitbreiding moesten die even uit de lucht gehaald worden. Het hele team was erbij betrokken, dus ik ging ook een kijkje nemen.


Zo'n datacentrum wordt een colo genoemd, een afkorting van 'co-location' omdat er servers van meerder bedrijven staan. Op het gebouw staat niet aangegeven wat voor bedrijf erin zit - wat deels voor de beveliging is. Je zou alleen kunnen gissen dat het om een datacentrum gaat als je de achterkant zou zien, waar verschillende generatoren staan.

In zo'n colo zet elk bedrijf zijn eigen servers neer. Het datacentrum zorgt in wezen voor drie dingen: beveliging, koeling en stroom.

Het was gaaf om te zien waar onze website draait, al kon ik ter plekke niet veel uitrichten. Achteraf heb ik er wel een stukje over geschreven op Ellerdale blog.

Geen opmerkingen: