vrijdag, september 18, 2009

National Guard

Een van mijn jongere teamgenoten, ik schat hem een jaar of 28, overweegt bij de National Guard te gaan. De National Guard is onderdeel van het leger waarin gewone burgers dienst kunnen doen. Dit onderdeel is met name gericht op binnenlandse veiligheid en is per staat georganiseerd. Een goeveneur van een staat of de president kan de National Guard inschakelen. In het geval van de goeveneur gebeurd dat bijvoorbeeld bij rampen zoals aardbevingen en overstromingen of rellen. De president heeft leden van de National Guard in het verleden opgeroepen om naar Kosovo te gaan en heel wat van hen zitten nu in Irak of Afghanistan.

Mijn collega is er vrijwel zeker van dat hij naar een oorlogsgebied moet als hij zich inschrijft. Als hij door de keuring komt, zou hij vijf maanden in training moeten en vervolgens zal hij in het daaropvolgende kaar ingezet worden. Als werkgever, ben je verplicht hiervoor iemand vrij te geven met behoud van baan.

Ik vroeg mijn teamgenoot waarom hij dit wil doen. Hij legde uit dat zijn vader en grootvader oorlogsveteranen zijn en dat hij die familietraditie wil voortzetten. Ook heeft hij het idee dat hij veel goeds in Afganistan zou kunnen doen. Hij vind dat Amerika nu op het goede pad is, maar dat er nog heel wat werk verzet moet worden, waar hij een positieve bijdrage aan wil leveren. Mijn collega is een van de meest joviale mensen die ik kan en ik hij lijkt me uitermate geschikt voor dit werk.

Tot slot bekende hij ook dat hij het overweegt om van zijn studieschuld af te komen. Net als veel leeftijdgenoten zit hij met een torenhoge schuld waar hij elke maand een enorm bedrag aan rente over moet betalen. Als hij zich voor vier jaar vastlegt, krijgt hij zijn volledige lening terugbetaald. Hij kan zich ook eerst voor twee jaar inschrijven en krijgt dan de helft vergoed en kan dan later altijd nog bijtekenen.

Natuurlijk had ik het met hem ook over de risico's. Ook daarover was hij realistisch - niet alleen over de kans om gewond te raken of te overlijden, maar hij realiseert zich dat zijn leven na een buitenlandse missie per definite heel anders zal zijn. De vraag blijft natuurlijk hoe anders...

2 opmerkingen:

Joep zei

Rare jongens die Amerikanen. Geld als motivatie om te dienen, en dan nog wel in een oorlog.
Over rare jongens gesproken... Heb de Lettermanshow gezien met Obama.
Mooie verklaring over zijn huidskleur...

Marleen zei

Ach, je kunt ook in dienst gaan vanwege opleiding en health insurrance (in het geval van Chris een beugel!)