donderdag, juli 30, 2009

Mormonen

Deze week ging ik met een aantal mensen uit mijn team lunchen. Twee van hen zijn Mormoon, zoals wel meer mensen bij ons op kantoor. Daar merk je verder niets van, behalve dat ze elkaar allemaal lijken te kennen en dat ze geen alcohol drinken. Met deze twee collega's kan ik het uitermate goed vinden - ik weet niet of dat dankzij of ondanks hun religie is.

Tijdens de lunch hadden we het er een beetje over. Een van de twee collega's is namelijk pas Mormoon geworden toen ze met haar man trouwde. Een van haar vriendinnen grapte toen dat ze door met hem te trouwen ineens met 'iedereen' familie zou zijn. Ze gaf toe, dat haar man inderdaad uit een grote familie komt.

Vervolgens vertelde ze dat verschillende beroemdheden op een familiefeestje was tegen gekomen. De namen zeiden me niets dus die ben ik vergeten, maar ze had haar vriendin gebeld vanuit de WC om het haar te vertellen. Ze zei er voor de grap bij dat ze misschien ook wel familie met de Osmonds zou zijn. The Osmonds zijn hier enorm bekend en populiar, ondanks dat ze hun hoogtijdagen in de jaren '70 hadden. Het is een zingende familie en twee van de kinderen (die inmiddels in de 50 zijn) hadden ook een TV show. Ik wist het niet, maar blijkbaar zijn ze ook Mormoon.

Een week later ging mijn collega op bezoek bij haar schoonouders en raad eens wie daar ook waren? Inderdaad de Osmonds!

Toen we wat doorvroegen over hoe groot haar schoonfamilie eigenlijk wel niet is, zei ze dat nog maar twee generaties terug de familie van haar man polygamisten waren. Tja, dan gaat het natuurlijk snel... Inmiddels zijn de meeste Mormonen gewoon met één echtgenoot; alleen een radicale afsplitisng, die zich ook Mormoon noemt, doet nog aan polygamie.

Geen opmerkingen: