vrijdag, juni 05, 2009

Contracten

Afgelopen week had ik een interessant gesprek met een collega over contracten. Dat was naar aanleiding van een vraag van een klant over gemaakte afspraken. Een aantal daarvan stonden niet op papier en inmiddels was onze contactpersoon veranderd, waardoor het lastig verwijzen was naar wat we overeen waren gekomen.

Mijn collega maakte zich een beetje zorgen dat ik hem naar het contract vroeg; hij was bang dat ik het heel letterlijk wilde citeren om de klant eraan te houden. Dat was niet mijn beboeling – ik wilde alleen weten wat de afspraken waren om beter hun verwachtingen te kunnen begrijpen en eventuele misverstanden uit de weg te ruimen.

Zijn zorg kwam voort uit een recentelijke ervaring toen een klant door een woordje in het contract te vinden dat niet helemaal juist was de overeekomst kon ontbinden zonder zich aan de opzeggingstermijn te houden. Dat is ongebruikelijk. Tot nu toe was er in dat soort situaties altijd spraken van een compromis - beide partijen doen water bij de wijn om zo de verstnadhouding goed te houden. Want je weet maar nooit of je in de toekomst elkaar nog eens tegenkomt.

Ik vertelde hem dat die situatie aan mijn vooroordeel van Amerikanen voldoet – bedrijven die dikke contracten afsluiten en via advocaten de strijd met elkaar aangaan. Dat het in de realiteit veel schappelijker gaat, had ik voordat ik hier kwam niet verwacht. Maar ik moet erbij zeggen, dat het me ook verbaasd, hoe weinig bedrijven zich aan contracten houden.

Ik concludeerde dat Amerikanen dikke contracten afsluiten om zich er vervolgens niet aan te houden en dat Europeanen veel kortere overeenkomsten afsluiten en ze vervolgens naleven.

Mijn collega moest erom lachten en legde uit dat Amerikanen een contract als iets zien dat hen indekt; niet zozeer als een document waaraan zich zich moeten houden. Zolang ze denken weg te kunnen komen met hun acties, zullen ze dat doen.

Dus als een klant wil opzeggen, is het in het belang van beide partijen om daar vriendschappelijk uit te komen. Wij als bureau geven vaak iets meer toe dan de klant, die in de toekomst wellicht weer een PR bureau zoekt.

In Nederland ging dat toch net iets anders. Daar zouden we eerder het (dunnere) contract er nog eens bij pakken en we zouden het heel redelijk vinden elkaar aan de gemaakte afspreken te houden.

Geen opmerkingen: