Met de trein
Het is bijna 10 uur in de ochtend en ik zit in de trein op weg naar kantoor met mijn laptop op schoot. Ik heb er al een conference call opzitten met een klant in New York – ik zal de komende tijd mijn werkweek starten met een telefonische vergadering om 7 uur. Gelukkig moet ik vooral luisteren en hoef ik niet zoveel te zeggen…
Vrijdag had ik mijn auto op het werk laten staan. Daarom ben ik het openbaar vervoer aan het verkennen. Veel mensen zeggen dat het handiger is om met de trein naar Mountan View te reizen, dus misschien ga ik het vaker doen. Al ben ik tot nu toe niet overtuigd van het gemak, want ik heb vandaag niet veel geluk want werkzaamheden aan het spoor zijn uitgelopen, waardoor de treinen enorm vertraagd zijn. Volgens de conducteur komt dat hier niet vaak voor.
Cindy heeft me naar het 22nd Street-station van Caltrain gebracht (zie links op de foto). Was even zoeken, want het station ziet er helemaal niet uit als een treinstation. Er staat een bordje langs de weg bij een klein gebouw en daar neem je een trap naar beneden. Onder de snelweg is het perron met twee sporen, een ticketautomaat en wat bankjes. Dat is het station.
Caltrain heeft maar één lijn, van downtown San Francisco tot de zuidkant van Silicon Valley en terug. Klinkt alsof er niets fout kan gaan, maar toch zat ik eerst in de verkeerde trein, want niet elke trein stopt bij elk station. Er zijn sneltrein-varianten (bullet trains) die stations overslaan en ik zat in een trein die niet in Mountain View stopt. Je hebt hier geen borden op de stations en je kunt dus ook niet op de tijden afgaan. Je moet naar het nummer op de voorkant van de trein letten om zeker te weten dat je de juiste neemt. Weer wat geleerd! Ik was niet de enige die zich in de trein vergist had – de conducteur vertelde me dat ze dit systeem in augustus hebben ingevoerd, waardoor veel mensen nog in de foute trein stappen.
Als ik vaker de trein wil nemen, zal ik ook nog uit moeten vinden hoe ik van huis naar he station kom, want Cindy kan me natuurlijk niet altijd brengen. We zitten niet al te ver van een Bart-station, ik schat een minuut of 10 lopen, dat zou een optie kunnen zijn. Bart is een soort sneltram. Die heeft ook maar één lijn en gaat van Fremont, aan de andere kant van de baai, door San Francisco tot Milbrae, iets ten zuiden van het vliegveld. In de stad is Bart ondergronds. Ik zou in Milbrae van Bart op Caltrain kunnen overstappen, maar dan moet ik heel goed plannen, omdat de meeste Caltrain-treinen Milbrae overslaan. Het wordt nog een gepuzzel… ik denk dat ik voorlopig de auto de voorkeur geef!
2 opmerkingen:
BART heeft drie lijnen, zie http://www.bart.gov/stations/map/systemmap.asp
Helemaal waar! Als je aan de andere kant van de baai kijkt, zijn er zelfs vier. Helaas heb ik daar niet zoveel aan als ik van San Francisco naar Mountain View moet reizen. Op dat stuk komen alle lijnen samen...
Christel
P.S. Van wie was deze slimme opmerking?
Een reactie posten