dinsdag, december 13, 2005

Geen intimidatie

De verplichte anti-harassment training was vanochtend - weer veel geleerd over de Amerikaanse cultuur! Harassment laat zich lastig in het Nederlands vertalen, maar grofweg ging de training over dicriminatie en sexuele initmidatie. Bedrijven kunnen hier aangeklaagd worden door medewerkers en er zijn heel wat rechtzaken geweest waarbij de medewerker een schadevergoeding kreeg van tonnen of soms zelfs miljoenen. Het is dus zaak dat de werkgever haar managers informeert over de bestaande wetgeving en bijbehorende verantwoordelijkheden.

Medewerkers zijn beschermd tegen discriminatie op grond van eigenschappen waar ze geen invloed op hebben. De meest voor de hand liggende zijn ras, leeftijd en geslacht, maar huwlijkse staat valt er bijvoorbeeld ook onder. En dan zijn er nog een paar die niet door de nationale wetgeving erkend worden, maar alleen door een aantal staten. Zo ben je maar in twaalf staten beschermd tegen discriminatie op basis van sexuele voorkeur! Gelukkig is Californie er een van. Als manager moet ik extra oppassen, want door mijn gedrag zou ik niet alleen het bedrijf in gevaar kunnen brengen, maar ik loop zelf ook het risico aangeklaagd te worden, omdat ik zeggenschap heb over de loopbaan van medewerkers.

We hebben allerlei voorbeelden gekregen van gedrag dat niet gepast is, de meeste erg voor de hand liggend. Een grap over iemands gebedsrituelen, een medewerker vanwege zijn leeftijd bepaald werk niet laten doen mag niet of collega's meenemen voor een bedrijfsborrel naar een striptent mag niet. Een collega vertelde hoe ze in haar vorige baan in Amsterdam was waar haar Nederlandse collega iedereen meenam naar de wallen. De monden van mijn collega's vielen open. Ze konden zich niet voorstellen dat een baas van een afdeling zoiets zou doen. Het rare is, dat ik me zowel het Nederlandse als het Amerikaanse standpunt hierin goed kan voorstellen...

Vanmiddag had ik een belangrijke bespreking bij een klant. We mosten goekeuring krijgen op een aantal voorstellen en wilden laten zien dat we vaart aan maken zijn met de uitwerking van andere actiepunten. Dat was een spannende bespreking voor mij, want deze klant run ik nu helemaal zelf. Natuurlijk met hulp van collega's, maar ik ben degene die strategie bepaald en beslissingen neemt. De klant was tevreden en maakte verschillende complimenten! Echt gaaf! Nu hebben we een hoop werk voor de komende weken....

Vanavond zitten Cindy en ik in een internetcafe met Cindy's laptop. Het is een gezellig cafe, alleen aan bijna elk tafeltje zit iemand met een laptop, want er is hier gratis wi-fi. Gelukkig kreeg ik vandaag een telefoontje van het verhuisbedrijf. De container is gisteren aangekomen en is al ingeklaard. Nu moet ie nog door een scan. Er is een kans dat hij deze week voor de deur staat!

Geen opmerkingen: