maandag, november 21, 2005

Eerste werkdag

Mijn eerste werkdag zit erop en ik zit vol energie! Het was een spannende dag, waarop al een hoop gebeurd is. Ik heb nauwelijks tijd gehad om mijn e-mail te lezen en ging van de ene meeting in de andere. Al vond ik wel een lief mailtje van Patrick, co-President Western Region, met als subject 'Welcome home'... heel lief.

Voorlopig heb ik nog de luxe dat ik in 10 minuten op kantoor heb. Ben vanochtend om 9 uur begonnen met een introductie over Edelman, die ik samen met de nieuwe office manager volgde. Het meeste wist ik natuurlijk al, maar toch was het interessan, want ze doe het hier net iets anders. Te eerste was het een conference call, met nieuwe medewerkers in heel Amerika (Edelman heeft hier 12 kantoren), sprekers uit Chicago en New York en filmpjes van Dan en Richard Edelman. Daarna praktische instructies over de helpdesk, intranet en de Cisco VoIP-telefoon. Nu zijn ineens allerlei dingen op het intranet voor me beschikbaar, waar ik voorheen niets aan had, zoals media-databases en UPS. Als ik iets gebruik (ook de telefoon) moet wel steeds een 'billing code' ingeven, zodat de kosten aan de juiste klant doorberekend kunnen worden.

Het deel over de time sheets heb ik gemist, want ik moest om 11 uur mee naar een meeting met een nieuwe klant. We moesten om half 12 in Milpitas zijn, waar we onse plannen presenteerden. Mijn rol was vooral luisteren en mezelf voorstellen. Dat ging allemaal goed... ik had zelfs nog een een idee waar ze blij mee waren! We kregen er ook een lunch, voor Amerikaanse begrippen simpel: sandwiches. Standaard eten ze daar hier chips bij, dus die waren er vandaag ook.

Terug op kantoor had ik een besprek met de PZ-manager over belastingformulieren en 'benefits', oftewel de secundaire arbeidsvoorwaarden. Ziektekosten worden voor het grootste deel door Edelman betaald. Ook is er een levensverzekering en pensioenregeling. Niet slecht. Zolang je hier een baan hebt, ben je misschien wel beter af dan in Nederland...

Daarna nog een meeting met Pam, mijn baas,
over de klanten waarvoor ik verantwoordelijk zal zijn. En vervolgens nog met het hele team bij elkaar, omdat Richard Edelman en Pam Talbot (President Edelman US) op kantoor waren. Richard heeft persoonlijk geholpen bij mijn overstap - het was erg leuk hem nu hier te zien. Voordat ik naar huis ging, kwam een van mijn nieuwe collega's nog even een praatje maken. En ze heeft meteen een foto van mij in mijn nieuwe kantoor gemaakt. Het is een ruim kantoor, alleen zijn er geen ramen naar buiten in - als ik mijn deur openzet, kan ik naar buiten kijken langs de cubicles...

1 opmerking:

Anoniem zei

Geweldig, toch, die Amerikanen? Kantoren zonder ramen... ik herinner me het Bertelsmann gebouw op Times Square in NY, een gebouw van 1 miljard dollar, op de beste locatie, maar met meer kantoren zonder raam dan kantoren MET. Misschien kun je bij je office manager een klacht indienen, dat de ramen niet open kunnen...