woensdag, november 07, 2007

SEO

Om tien uur moest ik bij een klant zijn voor een bespreking. Een vertegenwoordiger van MarketWire, een van de bedrijven die de distributie van persberichten verzorgt. De twee grote bedrijven die deze dienstverlening aanbieden zijn BusinessWire en PR Newswire. MarketWire wint aan terrein vanwege concurrende prijzen en nieuwe diensten. De bespreking vanochtend ging over het laatste.

Persberichten hebben hier meer dan alleen de funtie om de pers te informeren. Een neventaak die steeds belangrijker wordt, is het verbeteren van zoekresultaten. Search engine optimazation, of SEO. Door bepaalde trefwoorden in een persbericht te gebruiken en links in te bouwen, kan een persbericht de resultaten van zoekmachines als Google en Yahoo verbeteren. En omdat de meeste mensen, inclusief journalisten, informatie vinden via zoekmachines, is het belangrijk om op deze manier gevonden te worden. In de praktijk komt het er vaak op neer dat je in het persbericht alledaagse taal gebruikt in plaats van marketingtermen die niemand gebruikt.

We hadden het ook over een van de nieuwste trends op het gebied van persberichten: 'social media releases'. Naast dat er in deze versie van het persbericht afbeeldingen en video's verwerkt kunnen worden, wordt de informatie in hapklare brokken gegeven. Het bericht is niet opgesteld als een artikel. Ook zijn er mogelijkhedne in opgenomen om links te leggen naar websites als Digg en Del.icio.us waar mensen sites met elkaar delen. Verschillende PR bureaus, waaronder Edelman, experimenteren hiermee.

Geen opmerkingen: