donderdag, november 15, 2007

Schrijfcoach

Het is best maf om te merken dat mijn Engels geen barriere meer vormt. Ik sprak het al vloeiend toen we hierheen verhuisden, maar in het begin was het best eng om met klanten en journalisten in het Engels te corresponderen, of om een perbericht te schrijven. Al dat soort zaken gaan me prima af, al bewonder ik nog regelmatig het taalgebruik van anderen. Zij zeggen dingen op een manier die ik zelf nooit bedacht had. Andere dingen zijn makkelijker voor mij, omdat ik de taal op een ander manier geleerd heb.

We hebben op kantoor een schrijfcoach, Lauren, bij je terecht kunt voor vragen over stijl, structuur, grammatica en spelling. Ze is een oud-journalist en heeft bij AP gewerkt; dat komt mooi uit want wij hanteren 'AP style' bij het redigeren van texten. Ze gaf een training om ons bij te spijkeren en veel gemaakte spelling- en grammaticafouten door te nemen. Ik heb weer het een en ander bijgeleerd over, punt-, komma-, en hoofdlettergebruik in Amerika.

Zo valt een punt altijd binnen de aanhalingstekens, komt er geen komma voor een zin die met 'that' begint, en schrijf je functietitels zonder hoofdletters behalve als ze als voor iemands naam gebruikt worden.

Voor de Anglofielen onder ons, hier de voorbeelden:

What a great way to "go Dutch."
The girl that won the race was wearing a red skirt.
That is George Bush, the president of the US.
That is President Bush.

Geen opmerkingen: