donderdag, juni 21, 2007

Marketing en PR

De dag begon vroeg want ik had om half acht in de Westin St. Francis, een hotel in de stad, afgesproken om met een collega uit New York. Michael is een van de leden van onze Me2Revolution groep, die zich bezighoudt met nieuwe media. Zaken als blogs, social networking, RSS, podcasts zijn allemaal communicatiemiddelen en waarom zou je die als organisatie niet gerbuiken om met je doelgroep te communiceren? De Me2Revolution mensen zijn daarin experts, want deze nieuwe mediawereld vraagt vaak om een andere aanpak dan de traditionele communicatiemiddelen.

Vanwege mijn eigen interesse in internet en nieuwe media wilde ik met hem kennis maken. We hadden een goed gesprek van een uur. We hadden het ook over traditionele PR in de VS vergeleken met Europe, waar hij in zijn vorige baan gewerkt heeft. Zijn indruk was dat PR daar veel meer verweven is met marketing, terwijl mijn indruk juist omgekeerd is. We waren er snel uit hoe dat zit: in Europa komen PR mensen veel eerder met marketing ideeen, je hoeft je daar is PR persoon minder te beperken tot media relaties. Hier is de grens tussen PR en marketing veel scherper,l maar wordt PR veel vaker in dienst van marketing gezien, terwijl het in Europa eerder een eigen doel dient, zoals het bewaken van de reputatie. Ik denk dat door dit veschil er veel misverstanden onstaan als Amerikanen en Europeanen samenwerken.

Na het ontbijt ging Michael naar Supernova, een congres waar ik zelf ook graag heen was gegaan. Op dit moment is het te druk om twee dagen van kantoor weg te zijn. Ik moest me voorbereiden op een presentatie voor een klant (een internetbedrijf) waarvoor ik aan het einde van de dag naar Mountain View moest. Het is een succesvolle start-up: jonge honden met een goede visie, werkende technologie en een goed gevoel voor marketing. Bij een pers-evenement deze week, gaven ze journalisten een 'group hug', oftwel een knuffel van het hele team. Ze grapten dat ze een journalist die positief schrijft een warme 'full-body hug' zouden geven, en een kritische een wat afstandelijke 'side hug'. Kortom: er zijn nuanceverschillen in hugs.


Geen opmerkingen: