maandag, juni 18, 2007

Bedanken

Amerikanen bedanken je voor van alles en nog wat. Als ik de klantenservice van een bedrijf bel, wordt ik bedankt voor mijn vertrouwen in het bedrijf, of voor de 'business' die ik breng. Collega's bedanken elkaar meerdere malen per dag voor het werk wat ze doen. Als iemand in mijn team zijn of haar wek goed doet, bedank je ze. Of als ze gewoon hun werk doen. Aan het einde van een vergadering of team meeting, bedank je iedereen voor haar of zijn deelname. Daarmee is 'thank you' ook een handige term om aan te geven dat je een bespreking of gesprek wilt afsluiten.

Mensen worden vooral vaak bedankt voor hun tijd. Dat is iets waar je klanten en mensen in hooggeplaatste posities voor hoort te bedanken. Als wij bijvoorbeeld een persinterview met een klant afspreken, een vorm van dienstverlening waar ze ons voor inhuren, bedank je die klant voor haar of zijn tijd. De vooronderstelling is dat iedereen het enorm druk heeft, dus als iemand een halfuurtje uittrekt om een gunst te verrichten, al is het maar een meeting bijwonen, hoor je die persoon te bedanken voor het geven van zijn of haar tijd.

Geen opmerkingen: