zondag, juni 17, 2007

Beta-test

Ik heb me een tijdje geleden aangemeld voor een betatest van een nieuw navigatiesysteem. Daarvoor moest ik een uitgebreid vragenformulier invullen, en blijkbaar val ik in de vategorie mensen die ze geschikt achten voor deze test, want ik heb dit weekend zo'n systeem ontvangen. De komende maanden heb k gratis zo'n GPS-apparaat in de auto. Het verschil met dit nieuwe systeem en de bestaande is dat het gebruik maakt van een draadloze internetvebinding. Zo ontvangt het apparaat 'real-time' informatie over files aan de hand van andere het weggedrag van andere gebruikers. Als ik bijvoorbeeld heel langzaam op de snelweg ga rijden, dan is dat een indicatie van een opstopping. Als er meerdere gebruikers dit aangeven, gaat het systeem alternatieve routes adviseren. Je kunt er ook bedrijven en diensten mee opzoeken, bijvoorbeeld de weg naar het dichtsbijzijnde sushi-retaurant uit laten stippelen. Ik weet nog niet precies hoe het in de praktijk gaat werken, maar dat zal ik de komende tijd vanzelf ervaren. Er zijn heel wat betatests waar je je voor kunt opgeven, en dit leek me echt een leuke en handige om aan mee te doen. Ik krijg nu wel elke twee weken huiswerk. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Als inwoner van Californie, mag ik het apparaat niet aan de voorruit bevestigen.

Geen opmerkingen: