vrijdag, oktober 10, 2008

Pandora

Een van de gaafste internetbedrijven op dit moment is Pandora als je het mij vraagt. Als je dit vanuit Nederland leest, hoef je niet te proberen naar pandora.com te gaan want de service is niet beschikbaar buiten de VS vanwege songrechten.

Pandora laat je een eigen radiostation maken. Je geeft de naam van een artiest of nummer in en Pandora begint allerlei aanverwante muziek te spelen. Zo hoor je bijna constant muziek die je leuk vindt en ontdenk je heel gemakkelijke nieuwe bands. Als er eens een keer een nummer bij zit dat je niet aanspreekt geef je dat aan en zo train je je radiostation als het ware en speelt het nog beter naar jouw smaak. Echt geweldig.

Een paar weken geleden was ik bij een bijeenkomt in de Apple-winkel in San Francisco waar de oprichter van Pandora over zijn bedrijf vertelde. Jarenlang is een team van mensen met een muziekopleiding bezig geweest om all muziek te analyseren op honderden eigenschappen. Instrumentati, toonhoogte van de stem, de muzieksleutel waarin een nummer gespeeld is, de inhoude van de teksten en ga zo maar door. Op basis daarvan werken de radiostations op Pandora.

Tijdens dat evenement kwam ik ook aan de praat met de community manager van Pandora, Lucia. Zij is verantwoordlijk voor de communicatie met mensen online, via Twitter, blogs, Friendfeed en meer van dat soort sites waar mensen over hun leven schreven en hun mening geven over het een en het ander. Heel wat mensen laten via deze kanalen weten wat ze van Pandora vinden; de schrijven over de muziek die ze er ontdekken, maar ook wat ze vinden ontbreken. Lucia houdt het allemaal in de gaten en zorgt dat iedereen antwoord krijgt via een reactie op hun blog of een reply op Twitter.


Ik vind dat deel van van het communicatievak machtig interessant en vroeg haar of ze eens wilde afspreken om me er meer over te vertellen. Dat vond ze een prima idee, waardoor ik deze week een kijkje mocht nemen op het hoofdkantoor van Pandora in Oakland. Het leek me ook wel goed voor mijn netwerk... je weet maar nooit waar het ooit toe kan leiden. Hoe dan ook, ik had een leuke middag en een hoop geleerd.

Geen opmerkingen: