donderdag, oktober 23, 2008

Bed

In de logeerkamer staat weer een bed. Het was nog best lastig een keuze te maken, want Amerikaanse bedden hebben andere afmeting dan in Europa.Het liefst zou ik een bed met Nederlandse afmetinging kopen, zodat ik dezelfde lakens kan gebruiken. Ik heb flink gezocht en uiteindelijk een bank-bed bij IKEA gezien dat aan die eisen voldoet, maar daar heb toch niet voor gekozen.

In Europa heb je bedden van 140cm, 160cm en 180 cm breed en standaard zijn ze twee meter lang. Hier heb je de maten Full, Queen en King. Een Full is 137 cm breed, Queen 153 en een King 198 cm. De laatste twee zijn 203 centimeter lang, maar de Full, die een goed alternatief leek, is slechts 190 cm in lengte. Toen ontdekte ik dat er ook een Full XL is met een lengte van 203. Ik kon er een op de kop tikken op craigslist en de Nederlandse lakens die ik al had passen met een beetje trekken en duwen.

Er zijn trouwens nog meer bedmaten: de California King van 82 x 213 cm. Wat wij een eenpersoonsbed noemen, heet hier een Twin (99 x 190 cm) en veel minder voor. Het wordt eigenlijk als kinderbed gezien.

Nu moet ik nog een dekbed vinden en kussens. Die hebben ook allemaal net iets andere maten dan in Nederland. Ik heb Nederlandse kussens en lakens en als ik die wil blijven gebruiken, zal ik bij mijn volgende bezoek aan Nederland een dekbed moeten kopen. Het alternatief is om er hier een aan te schaffen, maar dan moet ik ook nieuwe kussens en lakens hier kopen. Wat is wijsheid?

Geen opmerkingen: