dinsdag, maart 25, 2008

Wilders

Geert Wilders heeft nu ook het Amerikaanse nieuws gehaald met zijn film. Gisteren las ik de eerste berichten in IT publicaties omdat de internet provider waar hij zijn website heeft draaien, de site uit de lucht heeft gehaald. Inmiddels heeft het nieuws ook CNN en de Wall Street Journal gehaald.

De berichtgeving is met name feitelijk en geeft een overzicht van gebeurtenissen die in Nederland de afgelopen tijd hebben plaatsgevonden.Vervolgens worden die in een breder kader geplaatst door ook te verwijzen naar ontwikkelingen in andere landen, zoals Denemarken en Pakistan. Ook aan Theo van Gogh wordt gerefereerd.

Ik begrijp dat er demonstraties in Nederland plaatsvinden. Daarvan is hier geen sprake - het is een onderwerp dat buiten het gezichtsveld van de meeste Amerikanen blijft. Zij zijn veel te druk met de campagnes van Hillary Clinton en Barack Obama. Het moddergooien is hier officieel begonnen...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Donderdagavond 19 uur is de film op internet verschenen. Hij duurt 18 min en is niet zo schokkend als men dacht. Binnen 1 uur waren er 2 mln bezoeken op de site.

Tot zover om 22 uur

Pap

Christel zei

Aan het einde van de film komt een text in beeld die zegt dat Islam de westerse beschaving kapot wil maken. Door niet te zeggen wie Islam is, impliceert de filmmaker dat alle moslims in Nederland dit willen. Zo worden de kijkers bang gemaakt voor hun buren.

Vervolgens is de oproep: stop islamisering, maar wat bedoelt Wilder daarmee? Mag niemand in Nederland zich bekeren tot de Islam? Is dat een issue? Ik geloof niet dat Nederlanders in grote getalen in de rij staan om moslim te worden. Moeten moslims van hun geloof afvallen? Hoe realistisch is dat? Mogen Moslims niet meer in Nederland wonen? Lijkt me onwenselijk en onmogelijk. Wat heeft dat nog met vrijheid te maken?

Waarom angst en haat zaaien? Wat bereik je ermee?

Van een politicus verwacht ik dat hij problemen oplost in plaats van ze creƫert.

Als je als Amerikaanse werknemer een fractie van de uitspraken doet die Wilders doet, vlieg je de laan uit voor discriminatie. How kan het zijn dat een parlementarier dit soort statements zomaar kan maken op koste van de overheid (en dus de belastingbetaler)?

Misschien ben ik al te veramerikaniseerd, maar ik snap het niet.