zaterdag, januari 26, 2008

Keuze

Ik wilde eens kijken of ik al in aanmerking kom voor een betere creditcard. Met mijn huidige heb ik een bestedingslimiet van 500 dollar en dat is niet al te veel. De hoofdreden voor het hebben van zo'n kaart is het opbouwen van mijn krediethistorie en daarmee mijn 'credit score'. Als ik meer mag uitgeven met zo'n kaart en kan laten zien dat ik het verleende krediet op tijd afbetaal, gaat mijn kredietscore omhoog. Die score heeft invloed op de condities van andere financiële producten. De rente op een autolening of hypotheek is lager voor mensen met een hoge score.

Op de site van mijn bank zocht ik naar de verschillende opties. Er bleek keuze uit 400 creditcards! Kaarten waarbij je punten verzameld voor een vliegtuigmaatschappij, winkel, of om geld terug te krijgen. Er zijn ook kaarten waarbij je automatisch aan een goed doel doneert, kaarten die gelieerd zijn aan een universiteit of sportclub en kaarten met verschillende rente-condities.

Bij de bank weten ze blijkbaar dat het moeilijk is om door de bomen het bos te zien, want binnen de kortste keren kwamen er een chat-box op mijn scherm en bood een medewerker hulp aan. Helaas kon die me niet helpen omdat ik nog steeds geen permanente verblijfsvergunning heb, waardoor ik niet online een creditcard kan bestellen. Binnenkort dus een tripje naar de bank plannen...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Moedigen de banken de mensen zo niet aan om almaar meer te lenen? Hebben we o.m. daaraan onze financiële crisis te danken?
Groeten, Jaap

Christel zei

Heel veel Amerikanen hebben schulden die ze veelal via hun creditcard maken. Ik las dat de gezamelijke creditcard-schuld 3000 dollar per persoon is (inclusief kinderen). Newsweek schreef laatst dat het gemiddelde Amrikaanse huishouden 20% meer verschuldigs dan wat er binnenkomt aan inkomsten. Op talk-shows, in tijdschriften en advertenties wordt je regelmatig om de oren gegooid met advies en tips over hoe je creditcard-schuld kunt verlagen.

http://www.newsweek.com/id/106778