Campagnes
Sinds Barack Obama de eerste voorverkiezing in Iowa gewonnen heeft met zijn slogan "Het is tijd voor verandering", heeft ineens elke presidentskandidaat, Democraat en Republikein, het over verandering en waarom hij of zij in staat is verandering te bewerkstelligen. Obama is erin geslaagd de agenda voor de verkiezingen te bepalen. Hij beroept zich op het feit dat hij relatied nieuw in Washington is. Maar zelfs de kandidaten met jarenlange ervaring, zoals Hilary Clinton en Mitt Romney verwijzen naar hun staat van dienst als bewijs met het bewerkstelligen van verandering door de jaren heen.
Af en toe krijg ik deja vu's naar de campagne van Pim Fortuyn. Al ging die over heel andere onderwerpen, Barack en Pim hebben gemeen dat ze korte mette willen maken met het establishment, met de oude politiek.
Het feit dat de verschillende kandidaten hun campagnes nu bestellen laat zien hoeveel gewicht de staat Iowa in de schaal legt. Clinton is ook begonnen Obama meer aan te vallen en zijn uitspraken onderuit te halen daar zijn woorden met zijn daden uit het verleden te vergelijken. Zo van: het zegt tegen de oorlog te zijn, maar heeft diverse keren voor financiering voor de oorlog gestemd.
Morgen zijn de tweede voorverkiezingen in New Hampshire. De verwachting is dat Obama daar weer de winnaar onder de Democraten zal zijn; bij de Republikeinen heeft John McCain de beste papieren. We zullen zien.
Iets wat ik nooit wist totdat ik in Amerika woonde, is dat beide partijen een logo hebben. De Republikeinse Partij heeft een olifant en de Democratische Partij voert een trappende ezel als beeldmerk. Een andere naam voor de Republikeinde Partij is de G.O.P. wat staat voor de 'Grand Old Party'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten