vrijdag, mei 11, 2007

Reprint

Veel van de tijd van PR medewerkers hier gaat zitten in het 'pitchen' van journalisten. Hier wordt er veel meer onderscheid gemaakt in de redenen waarom je een journalist pitcht dan ik in Nederland gewend was. Je kunt nieuws pitchen, maar ook een kennismakingsgesprek, een opiniestuk of een vraaggesprek dat vaak meer op de persoon gericht is. Er worden vooral meer verhaalideeën gepitcht. We besteden veel tijd aan het bedenken van invalshoeken een aanknopingspunten voor het nieuws van klanten, of trends waar een bedrijf als expert over ondervraagd kan worden. De uitdaging is om dingen die in het nieuws zijn, of in de maatschappij gebeuren aan te grijpen voor een verhaal over een klant. Dat betekent ook dat je wat een bedrijf doet, relevant moet kunnen maken voor een grote groep mensen.

Typisch aan IT journalistiek is dat er naast verslaggevers en redacteuren ook producttesters zijn. 'Reviewers' noemen we die hier. Als een bedrijf een nieuw product uit heeft, streven we ernaar dit getest te krijgen door de reviewers. Dat kan een test zijn van alleen ons apparaat of software, of een productvergelijking.

Een product van een van mijn klanten kwam deze week erg goed uit de bus bij een test. Daar was de klant natuurlijk erg blij mee. Nog diezelfde dag werd mijn collega gebeld door de verkoopafdeling van het blad om te vragen of we geinteresseerd zijn in een 'reprint' van het artikel met de test. Je krijgt dan het artikel en de voorpagina van het tijdschrift in de gewenste oplage gedrukt om voor marketingdoeleinden te gebruiken. Dat vind ik nou echt Amerikaans: meteen munt slaan uit de publicatie van een positief stuk.

2 opmerkingen:

Marleen zei

wat is nou pitchen precies??

Christel zei

Als wij pitchen proberen we iemand in een idee te intereseren. Een pitch is tegelijkertijd een voorstel en de promotie van dat voorstel.

Je hebt ook een sales-pitch. Dat is een verkooppraatje.