dinsdag, mei 06, 2008

Verblijfsvergunning

Een collega vroeg me of ik al Amerikaan ben, omdat ik toch zo lang in de VS woon. Het wordt me weleens vaker gevraagd en meestal krijg ik verbaasde reacties als ik vertel dat ik nog niet eens een vaste verblijfsvergunning heb.

Ik leg dan uit hoe het Amerikaanse systeem in elkaar zit. Dat ik nu hier ben op basis van een werkvergunning, met dank aan Edelman, en dat ik over een paar maanden een Green Card verwacht te hebben. Eer ik in aanmerking kom voor Amerikaans burgerschap zijn we minstens vijf jaar verder.

Ik vertelde mijn collega dat ik op de website van de USCIS moet kijken om zien hoe lang ik nog moet wachten en dat de site een keer paar maand bijgewerkt wordt. Hij zei dat 'm dat deed denken aan het einde van zijn highschool-tijd toen hij moest wachten op bericht van de universiteiten waaraan hij zich had aangemeld.

Op dit moment zegt de site van USCIS dat ze dossiers van eind juni 2007 aan het verwerken zijn. Mijn aanvraag is van 15 september 2007, dus het zou nu nog zo'n drie maanden moeten duren totdat ik permanent in Amerika mag verblijven.

1 opmerking:

Jon zei

Mij stellen ze dezelfde vraag.

Mijn antwoord:
"Never".

Niet enkel om belasting-technishe redenen, maar vooral om de zekerheid te hebben dat ik (en eventuele partner) steeds kunnen terugvallen op de Europese sociale zekerheid, wat mischien zeer van pas kan komen op een oude dag.