vrijdag, april 25, 2008

Web 2.0 Expo

Web 2.0 Expo zit erop. Ik geloof dat er vanavond nog wel wat feestjes zijn, maar ik hou het voor gezien. Ik ben vanochtend nog even naar de Expo geweest, waar ik nog wat sessies bijwoonde. De ochtend begin met een interview met de baas van Sun Microsystems, Jonathan Schwartz, die een van de eerste CEO's was met een blog. Hij werd geinterviewd door Tim O'Reilly, een van de organisatoren van de conferentie en de bedenker van de term 'Web 2.0'.

Daarna volgende een presentatie van de ‘Fake Steve Jobs’. Een tijd lang was niet duidelijk wie er achter de blog van Steve Jobs zat, todat een journalist een jaar geleden onthulde dat een redacteur van Forbes de blog volschreef. Hij was het ooit als geintje begonnen en had nooit gedacht dat hij tienduizenden lezers zou krijgen. Hij schrijft nog altijd door en de blog is een parodie op de echte Steve Jobs (de baas van Apple) en de IT-industrie. Hij was erg grappig.

Ik ging ook nog naar een paneldiscussie over widgets om een van onze klanten te horen spreken. Widgets zijn het helemaal hier. Ze zijn een manier om informatie van een website aan een andere site (zoals een blog of Hyves-pagina) kunt toevoegen. De chatbox, lijst van bezoekers en overzicht van mijn favoriete muziek aan de rechterkant van mijn blog, zijn allemaal widgets.
In de zaal zag je overal palen met wireless routers erop. In het hele gebouw waren gratis wireless draadloze met het internet te vinden, zodat iedereen kan doorbloggen en doortwitteren. Je hoeft maar te googlen om honderden foto's en artikelen over dite evenement te vinden.

Ook waren er oplaadplekken, waar je rustig kon werken en je laptopbatterij opladen, want op elke tafel lag een verlengblok. Daarnaast was er ook een perskamer en een blogger-lounge. Ik had daarvoor ook aangemeld - ik heb immers een blog. Er werden video-blogs opgemomen en er was yoga-les voor wie zich wilde ontspannen. Zoiets zie je niet bij andere congressen...

Ook typische aan deze bijeenomst, waren de vele manieren verschillende manieren om mee te praten en feedback te geven. Via
Twitter, via email, via een speciale site, en via nog een paar andere kanalen. Kortom: Web 2.0 Expo maakt er een punt van on Web 2.0 technologie te gebruiken.

Ik had ook nog even tijd om door de hal met stands te lopen. Daar toonden verschillende bedrijven hun producten en diensten - van kleine start-ups tot grote bedrijven als Microsoft, Yahoo! en Adobe. Veel bedrijven geven gratis spullen weg, pennen, stressballen, T-shirts en dat soort spul. Het word hier ook wel 'schwag' genoemd. Een groep van bedrijven had daar weer een grap opbedacht door de 'Schwaggin Wagon' in het leven te roepen. Ze hadden een busje waar je prullaria kon inleveren zodat er daklozen blij mee gemaakt konden worden.

Deze groep had ook een eigen feestje... en van de tientallen tijdens Web 2.0 Expo. Ook die zijn trouwens in Web 2.0 stijl: voor de meeste had je geen uitnodiging nodig, maar ze waren open voor iedereen. Wat me op de feestjes opviel was dat er heel wat stikkers met logo's en spreuken op kleding geplakt werden om zo een bedrijf te promoten.
Nagekomen foto van Boris en mij tijdens een van de feestjes

Geen opmerkingen: